TEL o Disfàsia: què és, diagnòstic i tractament

Què és el TEL o Disfàsia?

El TEL (Trastorn Específic del Llenguatge) o algunes vegades nomenat Disfasia, és un trastorn del llenguatge per una dificultat en la seva adquisició en nens que no tenen dificultats auditives ni altres retards del desenvolupament associats. El TEL és un trastorn heterogeni, amb múltiples manifestacions, pràcticament tots els nens que ho pateixen tenen afectada la comunicació tant a nivell comprensiu com expressiu, el que dificulta notablement l’adquisició de la lectoescriptura i, per tant, compromet el rendiment escolar i l’autoestima.

Aquest trastorn és un dels més comuns en les dificultats d’aprenentatge en els nens, afectant aproximadament a un 7-8% dels nens en preescolar. El grau d’afectació varia notablement i es poden veure compromesos un o diversos components del llenguatge (fonètic, fonològic, morfològic, semàntic, sintàctic o pragmàtic). L’impacte del TEL pot persistir fins a l’edat adulta.

A simple vista pot ser confós el TEL o Disfàsia amb el Autisme ja que els símptomes són similars, però les seves causes i la seva evolució són molt diferents.

El diagnòstic d’hora i la intervenció precoç són fonamentals per a assentar les bases del tractament que ens permetrà estimular tant el llenguatge com les habilitats socials de l’infant.

Logopeda Barcelona tel o disfàsia

¿Quines són les causes de l’TEL o disfàsia?

Les causes d’aquest trastorn estan per descobrir, però recents estudis suggereixen que hi ha un component genètic. És molt probable que els nens amb TEL tinguin pares i germans que hagin tingut també dificultats en el llenguatge. De fet un 50-70% de nens amb TEL té almenys un familiar amb el mateix trastorn.

Quins són els símptomes del TEL o disfàsia?

Els nens amb Trastorn Específic del Llenguatge o disfàsia, solen trigar a parlar i poden no produir cap paraula fins que tenen 2 anys d’edat. A l’edat de 3 anys poden parlar però de manera incomprensible per a l’adult. A mesura que vagin creixent poden tenir dificultats en aprendre noves paraules i tenir converses. Algunes de les característiques que pot presentar un TEL són:

  • Dèficits severs del llenguatge valorats mitjançant test estandarditzats i observació professional.
  • Intel·ligència no verbal normal.
  • Absència d’expressió verbal o expressió limitada amb molt poc vocabulari, sense produir frases.
  • Parla totalment inintel·ligible per a persones alienes, més enllà dels 3 anys.
  • Enunciats agramaticals de més de tres paraules. (Per ex. Vull gelat fresa).
  • Presència freqüent de ecolàlies (el subjecte imita i repeteix paraules o sons de forma involuntària sense entendre el seu significat).
  • Li donen ordres o el criden pel seu nom i sembla ignorar-los.
  • Juga massa temps sol.
  • No parla o parla poc .. és “tímid”
  • Omet frases en passat.
  • Audició normal, les capacitats auditives estan preservades.
  • Absència de problemes d’oïda recents.
  • Estructura orofacial sense alteracions (òrgans bucofonadors competents).

No hem de confondre el TEL amb una adquisició tardana del llenguatge o un Retràs de Llenguatge, en els quals si bé l’adquisició del llenguatge és més lenta, es desenvolupa de la forma típica.

Retard en el desenvolupament del llenguatgeTrastorn Específic del Llenguatge
Desfasament temporal del desenvolupament lingüísticTrastorn persistent al llarg del cicle vital
Afectació lleuAfectació moderada / greu
Alteració transitòriaAlteració persistent
Afecta la fonologiaAfecta la fonologia, la morfosintaxi, el lèxic i la pragmàtica
Comprensió adequadaComprensió alterada
Resposta relativament ràpida al tractamentResposta lenta i variable al tractament
Poca repercussió en la lecto-escripturaLectoescriptura afectada amb freqüència

Com es diagnostica el Trastorn Específic del llenguatge o Disfàsia?

La primera persona a sospitar que el nen pot patir de TEL poden ser els pares o la mestra de l’escola. El logopeda és l’especialista en fer el diagnòstic del trastorn, en avaluar el llenguatge del nen i en portar el seu tractament.

Les habilitats del llenguatge s’avaluen primer amb una observació directa de la interacció del nen en el seu entorn natural, després es passen una sèrie de tests professionals que permeten a l’logopeda analitzar exhaustivament les frases que produeix el nen, analitzant si produeix un correcte ordre de les paraules en la frase, la quantitat de paraules en el seu vocabulari i la qualitat de la seva parla i la seva pronunciació. Aquesta bateria de proves estandarditzades són les següents:

  • Registre Fonològic Induït (M. Montfort).
  • Avaluació fonològica (Laura Bosch).
  • Test de Vocabulari d’Imatges Peabody.
  • Test d’Aptituds psicolingüístiques Illinois (ITPA)
  • Comprensió d’Estructures Gramaticals (E. Mendoza, G. Carballa, J. Muñoz i Mª D. Fresnada).
  • Prolec (en el cas de nens lectors).

Finalment, l’avaluació es completa amb una anàlisi del discurs narratiu, transcripció i anàlisi del discurs de l’infant. Aquestes mostres del llenguatge ens proporcionen més informació que les pròpies proves estandarditzades. Mitjançant la mesurament d’aspectes com ara el percentatge de consonants correctes, la longitud mitjana de l’enunciat o l’índex de diversitat lèxica, es poden establir àmbits concrets d’actuació.

Aquests test estandarditzats són molt útils per identificar els nens amb TEL en començar el col·legi i poder detectar precoçment el problema.

Quin és el tractament per al TEL O Disfàsia?

Com el TEL també afecta el llenguatge escrit, aquest afecta l’aprenentatge escolar. Així que és important tractar aquestes dificultats el més aviat possible per no afectar l’escolaritat futura del nen.

S’ha de posar atenció des dels primers signes de TEL presents en nens de 3 anys d’edat i preparar bé el nen en l’etapa de preescolar seguint un programa especial dissenyat per enriquir el seu desenvolupament del llenguatge que li permetrà a un futur poder adquirir a un ritme adequat l’escolarització.

Aquest tipus de programa inclou als nens amb desenvolupament normal del llenguatge perquè actuïn com a models per als nens amb TEL i es dirigeixen activitats que incentivin els jocs de rol i el compartir temps amb els altres per així aprofitar aquestes lliçons per explorar nou vocabulari.

Quan per al nen no és suficient aquest programa dut a terme a l’escola, és important acudir a un logopeda per que l’especialista pugui assistir de manera individualitzada a les necessitats del desenvolupament del llenguatge del nen portant la intervenció cap al desenvolupament morfo-sintàctic, lexicosemàntic, narratiu, fonològic i lector a partir d’activitats estructurades. El logopeda també s’encarrega de crear materials, activitats i pautes per a la família per seguir enriquint el llenguatge a casa seva.

Formulari de contacte

També et pot interessar